الأربعاء، 7 أكتوبر 2009

أحاسيس مذيفة

أن لآول مرة بحس بجد إنى مخنوق ولآول مرة هيا المرة دى اللى اتمنى فيها الموت بجد..وياريت كل اللى ينتقضنى يعرف ان رأيه مش هايفيد لآن انا فعلا انا مبقتش بشوف الناس غير كدا سامحونى لآن الناس كدا..
احنا ليه كدا ليه كله حابب انو يكون الافضل حتى لو على حساب حد تانى ليه كله كدا ؟؟
ليه لو صديق شاف صديقه بيحب لازم يكون زيه علشان يسبت ليه انو زيه او أفضل منه حتى لو مش هايقله ؟؟ليه كل واحد فى حياته لازم يضحك على بنات الناس .زى ما فيه بنات بتكدب برده ليه احنا كدا ..؟؟ ليه الناس بتتنافس فى الآرزاق مع ان ربنا مقسمها ليييييييييه ؟
أنا عاوز أقول حاجة ليه مش نراعى ضميرنا قصاد ربنا من دلوقتى من اللحظة دى ليه ممكن والله صدقونى ..الشاطر فينا هو اللى بيقول لنفسه لاء ..,ولازم انا وانتى وهو وهيا نعامل ربنا ونعرف اننا زوار فى الدنيا دى .ممكن نمشى على الحكمة دى (كن فى الدنيا كأنك غريب أو عابر سبيل)وانا كمان زيكو والله مش بقول الكلام دا غير علشان انا حاسه انا كمان غلط فى بعض الحجات وكمان كنت بدعى ربنا يسامحنى .,ياريت نغير من نفسنا ..والله صعبة اوى (حبيب مش حبيب_صديق مش صديق_ضحكة مش ضحكة_دموع من غير احساس )ياريت نعدل من نفسنا
الحــ ــزين

هناك 23 تعليقًا:

غير معرف يقول...

للاسف دا بقى حال الدنيا

ومجبرين على العيش بهيك وضع

بس مش معنى كدا اننا نفقد ثقتنا بالناس كلها واننا نتمنى الموت

زي ما في الوحش في الحلو برضوا مع انه الوحش بقى اكتر :(

المهم اننا نفضل على مبادئنا ومنبقاش زيهم ولا نظلم حد بذنب غيرهم

ان شاء الله فترة وهتعدي وتروق وتبقى زي الفل

والله الدنيا مش مستاهلة كل الخنقة والحسرة الي بنعيش فيها

هونها بتهون ان شاء الله

ربنا يوفقك ويخفف عنننننك

زهور الامل يقول...

ربنا يهدينا جميعا يارب وينور قلوبنا
وينزع منها الخيانة والكراهية والبغض

ويهدينا لصراطه المستقيم
ويروق بالك يا محمد يارب ويوفقك ويصلح حالك

تحياتي

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

اذيك يا محمد اخبارك ايه يارب تكون بالف خير يارب
معلهش بقا ليا كام يوم مش بدخل نت
ربنا يطمنى عليك يارب

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

هو داا حال الناس يا محمد

ومش هيقدرو ولا ينفعوا يتغيرو

ربنا يهديهم جميعا لما فيه الخير يارب
ويكرمك خير ويسعدك يارب

بجد بوست هايل
تمنايتى لك بالتوفيق
ايناس

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

يارااااااااااااجل اول مره تحس انك مخنوق بجد؟ اومال اللى كانوا قبل كده كانوا ايه؟؟كنت بتخنقنا احنا ولا ايه:))
وبعدين انا ملاحظه ان حظك فظييييييييييع بتقع فى اصحاب واحباب غامقين اوى ايه ده طب جرب تصاحب وتحب ناس حلوين كده هتلاقى الوضع تغير..

بيطرية ومش بايدى يقول...

يا الله
يا محمدينو
سؤالك وجيه سالته لنفسى كتير
بس مالقتش اجابة ساعتها
وكان يجيلى احباط وكأبة وحاجات كده
واقعد لوحدى بس عارف حاجة
بعد كده بقيت اخد الموضوع من ناحية تانية
واحنا عايشين ليه هو مين اللى خالقنا
هو ده الوحيد اللى يستاهل ان احنا نضحى عشان هو بس يبص لينا بصة واحدة
والله يا محمد انا كانت بتحصل معايا مواقف زى الزفت من وانا كنت لسه ف اعدادى وعرفت ان الدنيا دى ماينفعش فيها التعامل مع الناس غير بالدبلوماسية يعنى برده هتلاقى الناس بترفع شعار قانون الضرايب

مصلحتك اولا
وكل واحد هيدور على اى طريقة يحاول
بيها انه يفرس التانى ينقطه يغيظه
كده يعنى
بص احلى حاجة ف الزمن ده انك تعيش رافع شعار
( ك . ج )
كبر الجمجمة
صدقنى انا بقول ايه الصبر يابت بكرة هتقابلية
اصبرى بقى عشان يبص ف خلقتك دى
لانك لو ماصبرتيش مش هيعبرك اصلا
واحتسبى اجرك عنده

بس مسيرك ومسيرى هنقابل الخير اللى ف امة محمد حتى ولو كان فاضل حبة صغننين
وقربوا ينقرضوا احنا هنقابلهم برده


يارب يكون كلامى خفيف عليك
كعادتى طبعا :d

ربنا يارب يفك ضيقك

الحــ ــزين يقول...

ঔღঔ نـــوارة ঔღঔ
الحمد لله ..بس للاسف انو العيب مش فيا علشان فترة وتعدى والحمد لله على اى حال طبعا..اعزرينى .متشكر جدا ليكى وسعيد لزيارتك دى

الحــ ــزين يقول...

زهور الامل
أمين يسمع منك ربنا
ومتشكر جدا ليكى ياقمر

الحــ ــزين يقول...

عاشقة الأحزان
متشكر ليكى يايناث
وطبعا الحمد لله على اى حال
ربنا يهدينا جميعا

الحــ ــزين يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
هو انتى يابت انا مبعرفش اخلص منك ومن دمك اللى زى العسل دا وبتقفى ليا على الوحدة ماشى بس والله العظيم باحبك اوى..متشكر ياقمر

الحــ ــزين يقول...

بيطرية ومش بايدى
تصدقى بالله احنا بجد وحقيقة ملناش غير ربنا ..وكل الناس دى مظاهر كدابة ومحدش فى الدنيا دى يستاهل زعلنة غير اهلنا .وحد تانى بس نادر من نوعه مش عارف الحد دا هاييجى امتى بس انا مستنيه وبفارغ الصبر ..اه والله وعمال اصبر نفسى مع انى مش عارف وحاسس فعلا الناس كلهاوحشة ..أخره يلا الحمد لله على اى حال ..بس والله العظيم وربنا اللى شاهد ببقى فرحان جدا بوجودك

mahasen saber يقول...

انا مقدره ضيقك وزعلك وحزنك الداخلى

بس انتا ختمت البوست بأيه
قلت لازم نغير من نفسنا

يبقا لازم منسبش نفسنا لتيار الجزن يجرفنا معاه لبعيد

ربنا يصلح لك الاحوال

وحط فى دماغك كويس اننا بنتعامل مع بشر مش ملايكه

ربنا يهدي البشر جميعا وكل واحد يبطل يبص للنعم اليى غيره فيها ويحمد ربنا على اليى معاه

الحــ ــزين يقول...

mahasen saber
يارب كلنا نقدر نغير من نفسنا
انتى فعلا عندك حق فى كل كلمة ..
وكمان انا سعيد بزيارتك دومتى بكل خير

سلمى يقول...

السلام عليكم
والله حضرتك عندك حق فى كل كلمه
تصدق انك وصفت احساسى بلظبط
تعرف الناس بقت وحشه مستغله مستعده تدوس عليك عشان نفسها
وكانك جسد بلا روح يا ترى العيب فى مين
مفيش حل غير انناعيش مش ذنبنا ان فى ناس كده
لاسف مفيش حل

سلمى يقول...

على فكره انا مكنتش بدخل عشان كان عندى مشكله فى جهازى وبعدين يا سيدى حتى لو عاوزه منك فلوس خلاص انا مسمحاك مش عاوزه منك حاجه بس ان شاء الله حتابع حضرتك

الحــ ــزين يقول...

سلمى
متشكر جدا ليكى ياقمر
وبعدين فلوس ايه بس .,انتى تؤمرى
يعنى مسمحانى فيها
متشكر جدا ليكى ياقمر بجد على الزيارة الحلوة دى
دومتى بكل خير

(Joudy) يقول...

بجد عندك حق فى كل كل كلمة بتقولها لو كل واحد جه وبدأ بنفسه وقال هتغير ومش مهم يبص للحواليه لو غلط بس يصلح من نفسه قبل ما يبص للغلط اللى فى الدنيا لو أنا بدأت بنفسى وصلحت من أخطائى على أد ما أقدر لو حقيقى ده حصل وكل واحد فكر فى كده حاجات كتيييييييييير هتتغير

ومين عارف ربنا قادر على كل شئ

دمت بكل الخير والسعادة

الحــ ــزين يقول...

(Joudy)
متشكر جدا لزيارتك الجميلة دى ياقمر
دومتى بكل خير

(Joudy) يقول...

على فكرة مدونتى التانية مفتوحة إنت أول حد يقولى كده أكيد فى مشكلة عموما هعالجها وأشوف إيه السبب

دمت بكل الخير والسعادة

موجة يقول...

انت بتهددنى ولا ايه يامحمد
لاااااااااااء محبكش وانت كدة
خليك حلو امال
بعدين كدة مش حلووو علشانك
دوس ع اللى يزعلوك بالقديمة ومتفكرش لحظة ان هيبقى حرام لو دوست عليهم لانهم يستاهلو كدة ولو مكنوش يستاهلو مكنش انداس عليهم
ال ايه
اللى هينتقض كلامى
طب انا بنتقض كلامك بقى ورينى هتعمل فيا ايه؟؟؟ مبخفش ااااااااااه
سلام يا محمد

حَافِـيَةُ الَقَدمَيّـنْ ولِبَاسِي المَطـرْ يقول...

لا تتَمنى الموت !
مهما كَانت مصائبك
لأنهُ سيأتي يوماً ما ..
وأنتَ بينَ ربوعِ الفرح
../

osha يقول...

بجد انت حد جميل اوي بس للأسف هي الدنيا كدة غالبا فيها الناس كدابة وغدارة .... دنيا غريبة وزمن أغرب بس ارجع واقول لسة في ناس كتير كويسين اوي بس نتعب شوية لغاية لما نوصلهم.... ماتزعلش نفسك علشان محدش يستاهل انك تضيع لحظة في حزنك عليه او عليها................

لون الشمس يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

كن فى الدنيا غريب او عابر سبيل
اول مرة اسمعها بس حكمة جميلة
لنا الله

بس الاحساس بالذنب شئ إيجابى ولازم اى انسان يبدأ بنفسه

ومهما غاب عن عين الانسان وجود اخلاص فى افق المشاعر الانسانية برضه هيلاقيه وهيلاقى انسان له نفس المعاناة ونفس الاحتياج للاخلاص و فطرة حب الخير

قلبى يتمزق


hi5